הסכנות הבריאותיות של רטיבות בקיר

הסכנות הבריאותיות של רטיבות בקיר

רטיבות באחד מקירות הבית היא תופעה שכיחה למדי, ובדירות רבות ניתן לראות כתמים כתוצאה מנזילת מים או חדירת מים. למרות שבימינו קל יחסית למצוא את מקור הבעיה – איתור נזילות במצלמה טרמית מבטיח זיהוי מהיר ומדויק – ובהתאם הפתרון שלה אינו משימה בלתי אפשרית וגם לא מלאכה סבוכה במיוחד, עדיין ישנם לא מעט אנשים שבוחרים להתעלם מהרטיבות ומההשלכות שלה, למרות שמדובר בנזקים שעלולים להיות חמורים במיוחד.

בפרט כדאי לדעת כי רטיבות בקירות עלולה לגרום למצוקות בריאותיות, ואפילו קשות. בעמוד זה תמצאו פירוט של כל הנזקים שעלולים להיגרם לבריאותם של בני הבית עקב הרטיבות, כך שתבינו מדוע מומלץ בחום לטפל בבעיה זו.

מחלות של דרכי הנשימה

רטיבות בקיר, חשוב להבין, יוצרת עובש – סוג של פטריה שמפיצה את עצמה בכל מקום שבו היא נמצאת באמצעות נבגים. הנבגים הם חלקיקים זעירים במיוחד בעלי תא אחד בלבד שאין דרך לראות אותם בעין בלתי מזוינת אולם הם נמצאים באוויר שסביבנו, ובפרט במקומות לחים ובחדרים שיש בהם רטיבות בקירות, ומשם הם חודרים אל הריאות ואל מערכת הנשימה.

השפעות הנבגים על מערכת הנשימה עלולות להיות קשות: בין המחלות שנוצרות עקב העובש שנוצר בשל אותה רטיבות בקיר ניתן לציין את האסתמה והברונכיט, שתי מחלות כרוניות שפוגמות במידה בלתי מבוטלת באיכות החיים של מי שסובל מהן. לעתים מתגלה המחלה אצל מי שקודם לכן לא סבל ממנה ולעתים מדובר בהחמרה של מצב קיים. במקרים אחרים השפעת הנבגים באה לידי ביטוי באלרגיות (שלעתים הופכות קשות), שיעולים, התעטשויות, קוצר נשימה ועוד תופעות מיותרות כמובן מבחינתנו.

כדאי לדעת שעל-פי מחקרים שונים שנערכו בארה"ב, 1 מכל 20 בני אדם סובל לאורך חייו לפחות פעם אחת מאחת התפעות הנ"ל עקב חשיפה לעובש. בפרט חשופים למחלות של דרכי הנשימה ולקשיים השונים אנשים בעלי מערכת חיסון מוחלשת מסיבה כזו או אחרת.

בעיות עור

סוג אחר של בעיות בריאותיות שאופייניות לבני אדם שחיים בסביבה שיש בה עובש הוא פגיעה בעור – ובפרט תועדו לא מעט מקרים של פריחות בעור ושל גרד, לעתים עז.

פגיעה נוירולוגית

עוד פגיעה אפשרית עקב חשיפה לעובש ולנבגים היא למערכת העצבים שלנו. בתנאים מסוימים העובש מפריש מיקוטוקסינים – חומרים רעילים שעלולים לגרום לפגיעה נוירולוגית.

דלקות עיניים

רגישות לעובש ותגובה אלרגית לנבגים עלולות לבוא לידי ביטוי גם בעיניים אדומות ובדלקות עיניים, לעתים כאלה שחוזרות ונשנות.

סינוסיטיס

דלקת נוספת שעלולה להתפתח עקב רטיבות בקיר היא דלקת בסינוסים – אותם חללים בעצמות הפנים אשר מתחברים אל חלל האף באמצעות פתחים צרים. דלקת בסינוסים, או בשם המוכר יותר שלה, סינוסיטיס, עלולה לגרום לכאבים באזור האף, לחץ בפנים, עייפות, כאבים באזור השיניים העליונות, ריח רע מהפה, לחץ באוזניים, כאבי ראש ועוד.

בחילות והקאות

עוד סיבה טובה להזמין מומחה בעל ציוד איתור רטיבות היא ההשפעה האפשרית של הנבגים על מערכת העיכול – נזק שכזה מוביל בלא מעט מקרים לבחילות, להקאות ולתופעות לוואי בלתי רצויות נוספות.

קשיי ריכוז וירידה בזיכרון

כל ההשפעות הנ"ל של העובש גורמות לעתים גם לפגיעה קוגניטיבית מסוימת ובפרט לירידה בזיכרון ולקשיי ריכוז. כשאחת מהתופעות הבריאותיות היא כאבי ראש, הסיכון להיווצרות הפגיעה הקוגניטיבית גדל.

תסמונת הבניין החולה עקב רטיבות בקיר

על מידת השכיחות של הבעיות הבריאותיות עקב רטיבות בקירות תעיד העובדה שישנה תסמונת המקושרת לכך – תסמונת הבניין החולה. עפ"י ארגון הבריאות העולמי ב-3 מכל 10 בניינים חדשים או משופצים סובלים חלק גדול מהדיירים משלל בעיות בריאותיות עקב עובש או גורמים אחרים שפוגעים באיכות החיים ובהם אוורור לקוי, זיהום עקב חומרי בניין, חשיפה למזהמים כגון תרכובות אורגניות ועוד.

ייעוץ טלפוני



    דילוג לתוכן