6 סיבות לנזילות ורטיבות ומהו הפתרון

6 סיבות לנזילות ורטיבות ומהו הפתרון

בלאי

בלאי בצנרת מגורם ראשון במעלה לדליפות של צנרת מים. צינורות מגולבנים הם בעלי אורך חיים של כ-15 שנים בממוצע. לפני כ-20 שנים החלו חברות בנייה לתכנן מערכות מים ביתיות הכוללות צינורות בלתי מגולבנים, כאשר אורך חייהם התקצר ל-10-7 שנים בלבד. בשנים הבאות, צינורות מים מחומרים פלסטיים הפכו נפוצים יותר. צינורות אלו אינם מחלידים אמנם, אך אורך חייהם מוגבל. נקודות כשל עיקריות מתבטאות בחיבורי בין קטעים, במחברי מתכת ובנקודות הדבקה. גם צינורות אלו מתבלים והמרקם שלהם משתנה ולבסוף דולף.

דליפת מים איטית מצנרת כגורם רטיבות בקיר

תופעה נפוצה של רטיבות במבנים היא נזילה מצינורות מים, מצינורות ביוב ומצינורות דלוחין. גם סדק זעיר בלבד בצנרת מביא לדליפה מינורית של מים המתפשטת בהדרגתיות, תוך שהיא מביאה לשינויים במאפיינים הכימיים של הצינור וגורמת להתרחבות הסדר ולזרימת מים מוגברת. דליפה איטית גורמת לרטיבות קלה המתגברת בהתמדה עד לגילוי סימנים ראשונים, החמרה והיווצרות נזק נרחב.

נזקי צנרת

נזקי צנרת הםמבין הנזקים הנפוצים ביותר, המביאים למספר גבוה במיוחד של תביעות ביטוח בגין נזקים בצנרת. לרוב נובעים נזקי צנרת מפיצוץ בצנרת המבנה המשותף או הבית הפרטי.

נזקי צנרת אינם תמיד מתגלים מידית; לפעמים הם נחשפים רק לאחר שהוסב נזק כבד שעלות תיקונו מגיעה לכדי אלפי שקלים, משאבים רבים וסבלנות.

על-מנת למזערככל הניתן נזקים אלו, כדאי לבצע בדיקת איתור נזילות ורטיבות. הבדיקה כדאית במיוחד במקרים של רכישת דירה חדשה מקבלן או אפשרות של בעיות בצנרת. אלו המעוניינים לעשותאת המיטב להגנה על רכושם, ינהלו בדק בית באופן עתי במטרה לשמור על ערכו של הנכסו לקבל את הביטחון שתשתיות הבית תקינות – גם אלו המוסתרות.

נזקי צנרת: מהם הסימנים?

  • כתמי רטיבות על המרצפות או על הקירות.
  • בליטות ונפיחות בקיר המלוות לעתים בסימני עובש ובריח לא נעים
  • טיח או צבע מתקלפים.
  • קושי בקירור הבית הקיץ או בחימומו בחורף.
  • חשבונות מים גבוהים בלא סיבה נראית לעין.

איטום לקוי כגורם לרטיבות

איטום לקוישל רצפות וקירות בחדר הרחצה עלול לקדם חדירת מים במרווחים שבין אריחים אל תוך הרצפה או הקיר. באופן דומה עלולה להתקיים חדירת מים עקב איטום לקוי בין כיורים,לוחות שיש ואמבטיות לבין הקירות והרצפה.

לא קשה לטפל באיטום לקוי. למניעת רטיבות בקיר, יש לאתר את מיקום חדירת המים ולתקן עם אמצעי אטימה, כגון דבק שיש, משחת סיליקון, משחת רובה ודומיהם.

חדירת מי השקיה ומי גשמים

גגות

החלק החיצוני של גג מבנה עשוי חומרי איטום כדוגמת: זפת (ביטומן), סוגים של משחות פלסטיות, מרצפות המופרדות באמצעות חומר איטום, סוגי רעפים שונים וכו'. פגם בחומר האיטום, כמו גם ליקוי בגג, עשוי לעודד חדירת מים אל שכבת הגג וממנה – אל תוך המבנה. כדי למנוע חדירת רטיבות, חובה לנהל תחזוקה שוטפת של הגג, לרבות ניקוז מים מהיר באמצעות שיפועים מתאימים של הגג, ניקוי המרזבים, הסרת לכלוך וחפצים המונחים על הגג ומעכבים את זרימת המים וכיו"ב.

קירות

רטיבות עשויה להיווצר עקב חדירת מי גשמים העלולים לחדור דרך קירות חיצוניים, אולי בעקבות טיח חיצוני שאינו מתאים, טיח ישן או סדוק, עקב זרימה לא תקינה של מים מאדני חלונות או מגגות או עקב היעדר איטום מתאים בחיפויי הקיר. במקרה כזה יש לסקור גורמים אפשריים ולנקוט צעדים מתאימים.

מידע נוסף: איתור רטיבות בקירות

מרפסות

מים עלולים לחדור למבנה מבעד למרפסות פתוחות. שיפוע לא תקין של רצפת המרפסת עשוי להביא לזרימה לא תקינה של מים הגשמים, להאטת ניקוז המים ולחלחולם תחת הריצוף – מה שמאפשר למים להגיע לרצפת הדירה בקלות ובמהירות.

ניקוז לא יעיל של רצפת המרפסת מביא לתוצאות דומות של רטיבות. יש לוודא שמרזב מי הגשם מנקז מי גשמים שבמרפסת זו בלבד; העברת מי גשמים ממרפסת אחת לאחרת, ובתכנון מרזבים שגוי, יביא לליקוי ולהצטברות מי גשם במרפסת ולחדירתם לדירה.

למניעת מצבזה, יש לוודא שהמרפסת אטומה כראוי בפני גשם ולדאוג לתחזוקה נכונה של חומרי איטום בין המרצפות.

אדניות

אדניות אוגרות מים להשקיה ומי גשמים ועשויות להביא לנזק משמעותי, בדומה למרפסת. יש לדאוג לאיטום קרקעית האדניות ולבדוק את הניקוז בהן.

מרתפים

אלו שהיה עליהם להתמודד עם חדירת מי גשם למרתף הבית יודעים באיזו צרה מדובר. מרתף הוא מבנה שנועד מלכתחילה לשמש בכולו או בחלקו מתחת לפני הקרקע; על כן חובה להגן עליו מפני חדירת נוזלים מקרקע סמוכה. רצפת הקירות והמרתף נבנים כמעין "בריכה" ומראש נאטמים לשנים רבות.

מערכת הניקוז סביב המרתף מתוכננת לאפשר זרימת מי גשם במהירות והרחק מקירותיו החיצוניים שלהמרתף.

הופעת מי גשם במרתף מחייבת טיפול מיידי באיטום החיצוני של רצפת המרתף וקירותיו; מדובר בטיפול חיצוני, מסורבל ויקר, המצריך ביצוע חפירות סביב המרתף ופעולות אחרות. איטום פנימי בלבד של הקיר לא יחזיק מעמד משך זמן רב ומהווה פתרון חלקי בלבד.

חלונות

חלונות בגימור לא תקין, משקופים פגומים ומסגרות רופפות עשויים לקדם חדירת מי גשם אל תוככי המבנה. למניעת רטיבות, הקפידו על בנייה מתוכננת ונכונה של אדן החלון, כנפות ומשקופי החלון.

עיבוי (קונדנסציה) כגורם לרטיבות

אוויר חופשי מכיל כמויות ניכרות של מים – בצורה של אדי מים. התקררות האוויר מובילה להפיכתם שלאדי המים לטיפות.

רטיבות עלולה להתרחש עקב עיבוי ניכר בקירות ובתקרות, בחלקי עץ במבנה ובתכולה שבחלל. התופעה נפוצה בעיקר במטבחים בהם מבוצע בישול והרתחת מים, בחדרי כביסה ובחדרי רחצה; אדימים פוגעים במשטחים קרים (בעיקר בתקרה בטמפרטורות נמוכות), מתעבים והופכים לטיפות.

הטיפול למניעת רטיבות הוא פשוט למדי: אוורור חלקי המבנה הלחים יביא להסתלקות אדי המים ובמקביל, ימנע בריחות חום מבעד לתקרה.

ייעוץ טלפוני



    דילוג לתוכן