החשיבות לאיתור רטיבות בקיר ונזילות מים

נזילות מים

אמנם מים הם יסוד החיים, ומקומות רטובים כמו בריכות, חופי ים, נחלים ומעיינות מזוהים אצלנו (ובצדק) עם כיף – אבל כשהמים מחלחלים אל קירות מבנה כזה או אחר זוהי כבר לא סיבה לשמחה אלא מקור לדאגה. למעשה רטיבות בקיר היא צרה צרורה, ומומלץ בחום לטפל בה באופן מידי.

אילו נזקים יוצרת רטיבות בקירות?

בלא מעט בתים ניתן לראות כתמי רטיבות, עובש וקילופי טיח המעידים על חדירת מים אל הקירות. ישנם גם מקרים שבהם רטיבות בקירות משרד או בית עסק כזה או אחר לא מטופלת, ובאופן כללי לא תמיד אנחנו מתייחסים בחומרה אל אותה חדירה של מים אל הקירות שמקיפים אותנו – וזאת למרות שהנזקים כתוצאה מהרטיבות עלולים להיות חמורים מאוד!

סכנות בריאותיות

רטיבות בקיר, חשוב לדעת, מייצרת לא רק פגיעה אסתטית אלא גם מפגע תברואתי. הסביבה הלחה שנוצרת בתוך הקיר היא קרקע אידיאלית עבור עובש, שהינו סוג ספציפי של פטריה אשר מתפשטת בעזרת נבגים. כשהעובש משגשג אצלנו בבית (או במשרד, בחנות ובעצם בכל מרחב סגור שהוא), התוצאה עלולה להיות פגיעה חמורה באיכות האוויר, וכל מי שנמצא באותו חלל שואף אל תוך הגוף שלו באופן קבוע כמות גדולה מאוד של נבגים.

הנבגים הם חלקיקים זעירים ולכן בלתי נראים, ובעיקר מסוכנים – ובפרט לקשישים, לילדים, לבעלי אסתמה (או מחלות אחרות שפוגעות בדרכי הנשימה), למי שסובל ממחלה אוטו-אימונית שפוגמת בתפקוד התקין של המערכת החיסונית (שתתקשה להתמודד עם הנבגים) וגם למי שעובר טיפולים שמחלישים אותו ואת המערכת החיסונית ועל כן חשוף במיוחד לנזקי הזיהומים הפטרייתיים.

במקרים מסוימים תיתכן תגובה אלרגית שבאה לידי ביטוי בסינוסיטיס, נזלת, אסתמה או דלקות בעיניים כתוצאה מתגובת יתר של המערכת החיסונית לעובש, ועוד תופעה שמתרחשת בבתים שיש בהם כתמי רטיבות ועובש – אם כי בדרך כלל בני הבית לא מזהים את ההקשר – היא הרגשה כללית לא טובה לעתים קרובות, עייפות רבה מהרגיל וכאבי ראש.

מפגע אסתטי

אמנם בחלק גדול מהמקרים מיקום כתמי הרטיבות והעובש הוא לאו דווקא בולט לעין, אבל בכל זאת אי אפשר להתעלם מהם לגמרי – ובעידן שבו אנחנו מקדישים יותר ויותר משאבים ליצירת בתים מעוצבים ואסתטיים להפליא, הרטיבות בקירות הינה מפגע ויזואלי משמעותי.

ירידת ערך הנכס

סיבה טובה נוספת לפנות לשירות איתור רטיבות ולפתור את הבעיה היא ירידת ערך הנכס עקב כתמי העובש וקילופי הטיח. גם אם בנקודת הזמן הנוכחית אין רצון למכור את הדירה, הרי שהזנחת הנושא תעלה לכם בסופו של דבר ביוקר, וכמובן שאם מדובר על דירה להשכרה כתמים בקירות יקשו עליכם לקבל את שכר הדירה המקסימלי האפשרי.

פגיעה בתשתיות

ישנם מקרים שבהם רטיבות בקיר מתפשטת ועלולה להוביל לנזק משמעותי במיוחד לקיר או לתשתיות אחרות במבנה – וחבל להתעלם מסכנה זו ומשאר הבעיות שנוצרות עקב המים בקירות, בזמן שיש פתרון אפקטיבי מאוד אשר מבוסס על צילום תרמי.

למה חשוב לאתר את המקור להיווצרות רטיבות בקיר?

צילום תרמי לאיתור נזילות מאפשר לזהות בוודאות ובדיוק מוחלט את המקור להיווצרותה של הרטיבות בקיר – מידע יקר ערך שמאפשר להבין מהי הדרך הטובה ביותר לטפל במפגע.

בהקשר זה כדאי לדעת שישנם מספר גורמים אפשריים לחלחול מים אל קירות חיצוניים ופנימיים:

איטום חיצוני לקוי

כשהמעטפת החיצונית של המבנה – קירות או גג – לא אטומה הרמטית, מי גשמים עלולים לחלחל פנימה ולהצטבר בקירות, הן אלה החיצוניים והן אלה הפנימיים. מצבים נפוצים במיוחד הם איטום לקוי סביב קיבועי חלונות, מזגנים ועוד. במקרים אחרים בלאי טבעי הוא המקור לכך שהאיטום אינו מושלם, ובכל מקרה איתור רטיבות באמצעות ציוד משוכלל מאפשרת לזהות את המקומות שבהם ישנה בעיית איטום ולטפל בהתאם.

דליפות מצנרת פגומה

המקור העיקרי השני של רטיבות בקירות הוא צנרת פגומה – בין אם מדובר על צנרת מים ובין אם צנרת ביוב, בין אם זהו צינור שעובר בתוך קיר ובין אם צינור שעובר ברצפה. במקרים אלה חשוב מאוד כמובן לזהות את המקום שממנו מתחילה הנזילה כדי להבין כיצד לבלום אותה ולמנוע את הרטיבות.

איטום פנימי בעייתי

חדרי רחצה שאינם אטומים היטב עלולים לגרום למעבר מים אל חדרים אחרים ולהיווצרות רטיבות מיותרת ומזיקה בהם.

רטיבות קפילארית

מצב נוסף, נפוץ פחות, נקרא רטיבות קפילארית – מים שעולים במעלה הקיר דרך הנקבוביות הזעירות שיש בו ומתנקזים לנקודה אחת או אזור ספציפי. תופעה זו מאפיינת בעיקר בתים פרטיים ודירות קרקע.

היתרונות המשמעותיים של הצילום התרמי לאיתור רטיבות ונזילות

טיפול בבעיית הרטיבות מתחיל באבחון מדויק של מקורותיה, וכאמור הדרך הטובה ביותר להבין מדוע הגיעו מים לקיר היא בעזרת מצלמה תרמית.

צילום תרמי לאיתור נזילות ורטיבות מבוסס על העובדה הפשוטה שהנוכחות של המים בקיר מייצרת הבדלי טמפרטורה משמעותיים (שבאים לידי ביטוי בצילום התרמי בצבעים שונים) – וכך ניתן להתחקות אחרי המסלול של המים ולזהות את הנקודה שבה מתרחשת הנזילה בצנרת או שישנה בעיה באיטום. בזכות האיתור המדויק לחלוטין של מקור הרטיבות תוכלו קודם כל לדעת בוודאות שהבעיה תטופל באופן יסודי ולא תחזור על עצמה, ובנוסף אין צורך לשבור קירות מיותרים שכן המידע שסיפקה המצלמה התרמית מאפשר עבודה נקודתית – בזמן קצר יותר, עם הרבה פחות בלגן ובסופו של דבר גם זולה יותר.

ייעוץ טלפוני



    דילוג לתוכן