כיצד לאתר נזילת מים?

איתור נזילת מים

דליפות רבות אמנם נגרמות בגלל צנרת פגומה, אבל חלק מהן מרחשות גם עקב מי גשם המחלחלים אל תוך הקיר או דרך תשתית סדוקה המאפשרת דליפות. דליפות בטווח הארוך עשויות לגרום לנזק ואף לבעיות עובש רציניות בקיר. ניתן לזהות דליפות אלו בקיר על-ידי חיפוש אחר סימנים לנזקי מים, כולל קילוף צבע או טפט או כתמים של שינויי צבע. אתרו את המיקום המדויק של הדליפה באמצעות מד-מים או חיתוך בעומק הקיר.

חלק 1: איך נדע שיש נזילה בקיר?

איך לאתר נזילת מים

1.אתרו שלוליות מים עומדות בסמוך לקיר. זוהי הדרך הפשוטה ביותר לזיהוי נזילת מים בקיר, המבטיחה שהמים אכן דולפים מהקיר. ישנה אפשרות סבירה מאוד שתראו רצפה רטובה ליד מכשירי חשמל שפעולתם דורשת מים (מכונת כביסה, מדיח כלים) או בחדר האמבטיה, ליד הכיור, השירותים או המקלחת.

רטיבות בקירות בעקבות נזילה

2.אתרו שינויי צבע בקיר. אם מים דולפים מהקיר, פני השטח החיצוניים שלו בסופו של דבר ישתנו בצבעם. הסתכלו על אזורים בהם פני השטח של הקיר – טאפט, קיר גבס או אפילו עץ – דהויים מעט או בעלי צבע בהיר יותר מהצבע שמסביב. גם צורת הכתם תהיה לרוב בלתי רגילה.

שינויי מרקם בעקבות נזילות

3.בחנו את הקירות ואתרו שינויי מרקם. קירות עם נזילת מים עשויים לפתח מידה מסוימת של מרקם בועתי. צבע או טפט עשויים להתעוות ולבלוט תוך יצירת קרעים או צורות בועתיות, תוך שהמים מעוותים את המרקם הרגיל של הקיר.

  • קיר גבס רווי מים ייראה כמתקער כלפי מטה. בועות קטנות או חלקים שנראים כנבולים – גם הם סימנים להימצאות מים בקיר גבס.
  • קירות עם נזילות מתקדמות עשויים להתעקם כלפי חוץ. קיר קבס יכרע בסופו של דבר תחת משקל המים הספוגים בו.
 סימני עובש בגלל נזילות

איך לאתר נזילת מים? צרו איתנו קשר למידע נוסף מבית מולטיטן

4.חפשו אחר סימני עובש או טחב. אם הנזילה בקיר קיימת כבר זמן מה, ישנה סבירות להתפתחות טחב. בשלבים מוקדמים, טחב נראה כמו קבוצה צפופה של נקודות שחורות או חומות. גם אם אינכם מבחינים בטחב, הוא עדיין עשוי להיות בשלבי התפתחות בתוך קיר הספוג ממי הדליפה.

  • טחב עשוי לגרום לאלרגיות ולהוביל לבעיות בריאותיות רציניות. אם אתם מבחינים בהתפתחות של טחב בקיר, הסירו אותו ותקנו את הדליפה.
איתור נזילה בעקבות ריח מסריח

5.שימו לב לריחות מוזרים. במקרים של נזילה נסתרת, תוכלו לנסות לאתר אותה באמצעות חוש הריח. כיוון שמים הדולפים אל תוך קירות אינם יכולים להתייבש, הקיר יתחיל להתאפיין בריחות של עובש ולחות.

  • על אף שקירות שמריחים לא טוב ילוו לרוב בסימני נזילות אחרים (למשל שינויים בצבע), במקרים מסוימים ריח יהיה הסימן היחידי לדליפה.
  • קיר גבס עבה יכול לספוג מים ביעילות (בדומה לספוג) ולהסתיר סימנים נראים לנזילה.
קולות טפטוף סימן לנזילה

6.האזינו לקולות טפטוף. גם אם מים דולפים אינם גורמים לנזקים הנראים לעין, ניתן עדיין לזהות את הנזילה. הטו אוזן בשניות הראשונות שלאחר סגירת המים במקלחת, הורדת המים בשירותים או סגירת המים בכיור. אם אתם שומעים צליל טפטוף עמום המגיע מקיר סמוך, ייתכן שמדובר בצינור דולף.

  • צנרת חדשה העשויה מצינורות PVC מגבירה את צליל הטפטוף באופן המקל על זיהויו. כאשר מדובר בצנרת ברזל, יהיה קשה יותר לזהות את הצליל.
כיצד לאתר נזילת מים?

7.שימו לב לחשבון המים. במידה שישנה נזילת מים בקירות שלכם, הוצאת המים החודשית תהיה גבוהה יותר. מובן שלא תוכלו לזהות כך את מקור הנזילה, אך לפחות תדעו שהיא קיימת.

כיצד לאתר נזילת מים?

8.וודאו כי מקור הנזילה הוא אכן צנרת לקויה. סגרו את כל הברזים ומכשירי החשמל צורכי המים בבית וכתבו את המספר המופיע על מד המים. המתינו 3 שעות. בדקו שוב את מד המים: אם כמות המים עלתה, זהו סימן לקיומה של נזילה בצנרת הפנימית של הבית.

  • אם מד המים אינו מראה שינוי במשך 3 שעות, הנזילה אינה מגיעה מהצנרת הביתית; מקור הנזילה עשוי להיות בגג, קירות או מרתף הבית.
כיצד לאתר נזילת מים?

9.חפשו אחר שולי גג ומרזבים סתומים. אם מקור הנזילה אינו בצנרת, ייתכן שישנה סתימה בשולי הגג או במרזבים. מי גשם עודפים ללא מרזבים עליהם הם יכולים לזרום יחלחלו בסופו של דבר דרך הגג והקירות, עד כדי דליפה. אם אתם מבחינים בשולי גג או מרזבים סתומים, הסירו את החומר הסותם (עלים וכו') והשיבו את זרימת המים לסדרה.

  • אם אינכם מבחינים בנזילת מים בקירות, בדקו את שולי הגג והמרזבים מדי שנה על-מנת לשלול אפשרות לסתימה.
כיצד לאתר נזילת מים?

10.בדקו אם ישנן דליפות בקירות יסוד. בתנאים הנכונים, מים יכולים לחלחל דרך קירות היסוד של הבית. נזילות אלו רק לעתים רחובות נגרמות על-ידי צנרת לקויה. קירות יסוד נסדקים ואף דולפים כאשר מים נספגים בהם ובסופו של דבר מתחילים להתנקז אל תוך המרתף. ניתן לתקן דליפות בקירות היסוד ב-

  • דרך חיצונית: על-ידי חפירת תעלה סביב היסוג ואיטום כל החלק התת-קרקעי של היסוד באמצעות חומר איטום ומחסום הגנה.
  • דרך פנימית: על-ידי הסרת חלקי גבס ויתדות פגומים ותיקון הסדק באמצעות דבק אפוקסי.

חלק 2: זיהוי מדויק של מוקד הדליפה

כיצד לאתר נזילת מים?

1.אתרו לחות בתוך הקיר באמצעות מד לחות. מד לחות הוא מכשיר שעם הצמדתו ישירות על הקיר מסוגל לזהות את תכולת הלחות באותו אזור. אם אתם יודעים שישנה נזילה בקיר כלשהו, אולם אינכם בטוחים במיקום המדויק, מקמו את מד הלחות ב-5 או 6 נקודות שונות על הקיר. נקודות לגביהן מתקבלים ערכי לחות גבוהים יותר תהינה קרובות יותר למקור הדליפה.

  • ניתן לרכוש מד-לחות בחנויות בסביבות 1200 ש"ח, אך אם אינכם בעל מקצוע רכישת מוצר זה לא משתלם, אנו ממליצים להזמין בעל מקצוע לאיתור נזילות מים, אנו מחזיקים בכל המכשירים הנדרשים לאיתור מקור הנזילה – כולל מד לחות.
כיצד לאתר נזילת מים?

2.אתרו את החלק הדולף והקר של הקיר באמצעות מצלמת אינפרא-אדום. מצלמה זו מגלה חום ומחווה את טמפרטורת הקיר. אזור דולף ולח יהיה בקיר בעל טמפרטורה נמוכה יותר מזו של אזור הקיר המקיף אותו. השתמשו במצלמת אינפרא-אדום על קיר עם נזילה על-מנת לזהות את החלק הקר ביותר בקיר; חלק זה יהיה הקרוב ביותר למקור הנזילה. [היתרונות של הצילום התרמי במקרה של נזילה]

  • בשימוש במצלמת אינפרא-אדום, אובייקטים חמים ייראו בצבע אדום או כתום ואילו אובייקטים חמים ייראו בצבע כחול או סגול.
  • ניתן לרכוש מצלמה טרמית החל מ-5000 ש"ח. אך כדי לאתר נזילה במדויקות תצתרכו גם לרכוש תוכנות לעבודה עם הצילומים תרמים וללמוד להשתמש בה. אנו ממליצים לפנות לבעלי מקצוע. צרו איתנו קשר לייעוץ טלפוני חינם.
כיצד לאתר נזילת מים?

3.חיתכו לעומק הקיר למציאת מקור הנזילה. השתמשו בסכין יפנית לביצוע חתך באורך 25 סנטימטר בקיר הגבס, במיקום בו ניתן להבחין בסימני דליפה ברורים (עובש, שינויי צבע וכו'). לאחר מכן, השתמשו במסור גבס להעמקת החתך שביצעתם. צרו חור המאפשר את הכנסת ראשכם אל תוכו. בשלב הבא – הכניסו את ראשכם ונסו לאתר את מקור הדליפה. הגדילו את החור באופן שיאפשר הכנסת פנס לזיהוי קל יותר של הדליפה.

  • לעתים קרובות הכתם על הקיר המצביע על קיומה של נזילה אינו נמצא ממש מול הצינור או ההתקן הדולף. מים יכולים להתנקז לאורך החלק החיצוני של צינורות בקירות הבית, או לזלוג מרחק משמעותי אל תוך הקירות, לפני שסימני הנזילה הופכים לקלים לזיהוי.
  • סכין יפנית ומסור גבס אפשר לרכוש בחנות למוצרי בית.
  • בעלי מקצוע אינם משתמשים בשיטה הזאת, אנו מחזיקים בציוד מקצועי שמאפשר איתור נזילה ללא הרס.

מתורגם מWikiHow

ייעוץ טלפוני



    דילוג לתוכן